لغو ممنوعیت سرمایه گذاری بانک ها در بورس تشدیدکننده تورم است

به گزارش مجله سرگرمی، اندیشکده اقتصاد مقاومتی در نامه ای به رئیس مجلس، مصوبه اخیر شورای عالی بورس درباره لغو ممنوعیت سرمایه گذاری بانک ها در بورس را نقض صریح ماده 16 قانون برطرف موانع فراوری و تشدیدکننده تورم و رکود دانست.

لغو ممنوعیت سرمایه گذاری بانک ها در بورس تشدیدکننده تورم است

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، اندیشکده اقتصاد مقاومتی در نامه ای به محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نسبت به مصوبه اخیر شورای عالی بورس درباره لغو ممنوعیت سرمایه گذاری بانک ها در بورس واکنش نشان داد و اعلام نمود: هرچند هدف از این اقدام حفظ سرمایه مردم ذکر شده، نتیجه آن در عمل تنگنای معیشت عموم جامعه خواهد بود.

متن نامه فوق به توضیح زیر است:

همانطور که می دانید؛ شورای عالی بورس در جلسه روز پنجشنبه خود مورخ 20 شهریور 1399 تصمیماتی برای کنترل و جلوگیری از کاهش شاخص بورس اتخاذ کرده است. یکی از این تصمیمات، لغو ممنوعیت سرمایه گذاری بانک ها در بورس است.

فارغ از اینکه اقدام به جلوگیری از کاهش شاخص بورس و به نوعی تضمین سرمایه گذاری در این بازار و حذف ریسک آن با چه منطقی انجام می گردد و در شرایطی که هزاران هزار میلیارد پروژه توسعه ای در کشور معطّل تامین اقتصادی است، چرا باید از منابع عمومی در این راستا هزینه گردد،مصوبه فوق نقض صریح بند ب ماده 16 قانون برطرف موانع فراوری رقابت پذیر و ارتقای نظام اقتصادی کشور مصوب اردیبهشت ماه سال 1394 است و ضروریست مجلس شورای اسلامی هر چه سریعتر جلوی اجرایی شدن آن را بگیرد.

علاوه بر این، از آنجا که سرمایه گذاری بانک ها در بورس، معادل خلق پول و افزایش نقدینگی کشور است، اقدام فوق علاوه بر تخلف قانونی، منجر به تشدید تورم و رکود اقتصاد نیز می گردد و هرچند هدف از این اقدام حفظ سرمایه مردم ذکر شده، نتیجه آن در عمل تنگنای معیشت عموم جامعه خواهد بود. در واقع در صورتی که از خلق پول و افزایش نقدینگی، در راستای منافع کلان کشور و تقویت بخش واقعی اقتصاد و جهش فراوری استفاده نگردد، رکود و تورم نتیجه آن است و هزینه آن را تمام ملت ایران خواهند داد. بنابراین، لغو ممنوعیت سرمایه گذاری بانک ها در بورس (خرید و فروش سهام نه مشارکت در افزایش سرمایه شرکت ها) در شرایطی که بازار سرمایه فعلی هیچ ارتباط معناداری با فراوری و بخش واقعی اقتصاد ندارد و شورای عالی بورس و نهادهای دولتی نیز از فرصت رونق بورس در این راستا بهره برداری لازم را نداشتند، کمکی به بخش واقعی اقتصاد نمی کند و تنها زمینه ساز تشدید تورم و رکود در ماه های آینده خواهد شد که از این منظر نیز، ممانعت از اجرای این تصمیم غیرکارشناسی ضرورت دارد.

مجله عکس: مجله عکس: آشنایی با هنر عکاسی و تصویربرداری

آسمان تو: آسمان تو: با ما سفر را تجربه کنید

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 109650

به "لغو ممنوعیت سرمایه گذاری بانک ها در بورس تشدیدکننده تورم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لغو ممنوعیت سرمایه گذاری بانک ها در بورس تشدیدکننده تورم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید