همه چیز درباره روز جهانی حیات وحش و حیوانات در حال انقراض ایرانی

به گزارش مجله سرگرمی، روز جهانی حیات وحش | World Wildlife Day

امروز 12 اسفند ماه برابر است با 3 مارس. با توجه به تیتر می توانید حدس بزنید که این روز و تاریخ مختص به چه روزی در تقویم جهانی است. روز جهانی حیات وحش هر سال توسط تمامی کشورهای عضو سازمان ملل متحد و در جهت بالا بردن سطح آگاهی مردم جهان گرامی داشته و پاس داشته می گردد. در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، روز جهانی حیات وحش و حیات وحش ایران را مورد آنالیز قرار دهیم.

همه چیز درباره روز جهانی حیات وحش و حیوانات در حال انقراض ایرانی

با روز دنیای حیات وحش آشنا شوید

همانطور که در مقدمه نیز اشاره کردیم، در تقویم دنیای هر ساله 3 مارس که برابر است با 12 اسفند به نام روز دنیای حیات وحش معرفی شده است. هر سال، تمامی کشورهایی که به عضویت سازمان ملل متحد در آمده اند این روز را جشن می گیرند و مهم ترین قصد و نیتشان از این کار این است که آگاهی مردم کشورشان و در نهایت دنیا از شرایط گیاهان و جانوران وحشی بالاتر برود. این که از کِی این روز به این عنوان انتخاب شد هم در نوع خود داستانی دارد زیرا؛ در تاریخ 20 دسامبر سال 2013 میلادی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نشست شماره 68 خود، روز 3 مارس هر سال را به عنوان روز دنیای حیات وحش برای تمامی دنیا تصویب کرد تا از این طریق حیات در حال انقراض بسیاری از حیوانات را نجات دهند. در این روز معاهده چند جانبه سایتس برای حفاظت کردن از گونه های مختلف گیاهی و جانوری در معرض خطر به تصویب رسید. در این زمینه جالب است بدانید که انتخاب این روز به پیشنهاد کشور تایلند اجرا شده است. علاوه بر این، هر سال شعار خاصی مربوط به هر کشور وجود دارد به طور مثال شعار سال 2018 میلادی؛ گربه های بزرگ جثه، صیادان طبیعی و در معرض تهدید بود.

اهمیتی که این روز دارد بیشتر در آن است که به مقابله با جنایات پیدا و پنهانی که در حق حیات وحش اتفاق می افتد، اطلاع رسانی و مبارزه می کند. البته نباید از یادآوری تاثیر آن ها بر روی گستره های اجتماعی، مالی و محیط زیستی نادیده بگیریم.

حیات وحش و حیوانات از گنج هایی هستند که در کره زمین وجود دارند و باید برای حفظ زندگی و شرایط زندگی آن ها بسیار بکوشیم. این که می گوییم همه جنبه های زندگی آنان شامل عواملی همچون: اکولوژیک، ژنتیک، اجتماع، علم، آموزش، فرهنگ، تفریح و حتی زیبایی شناسی تعامل آن ها و روابط بشری است. از جمله عوامل مخربی که چرخه زندگی حیوانات را تحت تاثیر خود قرار می دهد عبارتند از: تلفات زیستگاه ها، تغییرات آب و هوایی و شکار بی رویه که هم حیات وحش که بر روی زندگی انسان ها نیز تاثیر گذاشته است.

اما از جمله تهدیداتی که در حال حاضر برای حیوانات وجود دارد و باید با آن به صورت بسیار جدی مبارزه کرد، قاچاق حیوانات است روز 3 مارس هر سال این را به ما یاد آوری می کند که ما چه وظیفه ای در برابر حیوانات و چرخه محیط زیست آنان داریم. دبیرخانه کنوانسیون تجارت بین المللی گونه های جانوری و گیاهی در معرض انقراض در همکاری با سایر سازمان های مرتبط با سازمان ملل متحد اجرای روز دنیای حیات وحش را بسیار آسان می کند. این کنوانسیون با 183 کشور عضو، از طریق تعدیل تجارت گونه های گیاهی و جانوری، یکی از قوی ترین ابزارهای دنیای برای حفاظت از تنوع زیستی به شمار می رود.

گونه های در حال انقراض ایران

به مناسبت روز دنیای حیات وحش بیایید تا شرایط حیوانات در ایران و علی الخصوص در زمینه گونه های در حال انقراض ایرانی را به صورت موردی آنالیز کنیم.

  • پلنگ ایرانی | Persian leopard

پلنگ بومی ایرانی یکی از زیر شاخه های بومی غرب آسیا است که از گونه های در حال انقراض حیوانات اقلیم جانوری ایران است. ایران را باید به عنوان یکی از مهم ترین مراکز زیستی پلنگ ها درخاورمیانه معرفی نماییم. درباره خطر انقراض این گونه باید بگوییم که در سال 2002 بین 550 تا 800 قلاده بودند اما همین آمار در سال 2017 به زیر 500 عدد رسیده بود.

  • گربه پالاس | Pallass cat

گربه پالاس یکی از پستاندارانی است که معمولا در مرکز آسیا پیدا می گردد. این گربه سان اندازه ای کوچک دارد و نامش از محققی آلمانی که آن را پیدا نموده، اقتباس شده است. ظاهر این گربه بسیار پر ابهت است. متاسفانه باید بگوییم که این حیوان هم در لیست حیوانات در معرض انقراض ایرانی قرار گرفته است.

  • لاک پشت پوزه عقابی خلیج فارس | Hawksbill sea turtle

یکی از حیوانات در حالانقراض ایرانی، لاک پشت پوزه عقابی است. به دلیل صید بی رویه این پستاندار حیات این موجو.د به خطر افتاده است. این لاک پشت بزرگ و بزرگ الجثه است. وزن این موجود 80 کیلو و قدش بین 70 تا 80 سانتی متر است. وزن لاک این موجود به 40 کیلوگرم هم می رسد.

  • خرس سیاه بلوچی | Asian black bear

خرس سیاه یکی از گونه های بومی بلوچی است که به آن هرس هم می گویند. متاسفانه این خرس معمولا در درگیری با محلی ها و یا تصادفات با ماشین ها کشته می شوند.خرس سیاه را در جنوب شرقی ایران و پاکستان دیده شده است.

  • سیاه گوش | Caracal

از جمله موجودات در خطر انقراض، سیاه گوش است که در مناطق بیابانی و نیمه بیابانی زندگی می کند. این حیوان در زمره حیوانات سنگین ولی سریع است.

  • فک خزری | Caspian seal

یکی از بامزه ترین و موجودات بر روی کره زمین بدون شک، فک خزری است. این حیوان در آب های شور زندگی می کند و فقط برای جفت گیری در فصل زمستان به این دریاچه نزدیک می گردد. صید بی رویه صیادان، حیات این موجود را در خطر قرار داده است.

  • گوزن زرد ایرانی | Persian fallow deer

گوزن زرد ایرانی یکی از انواع گوزن ها است که هم شبگرد است و هم گیاهخوار. این حیوان زیبا در حال انقراض است و زندگی اجتماعیشان در خطر است.

  • شاه روباه ایرانی | Blanfords fox

از دسته حیوانات گوشت خوار و از خانواده سگ سان ها، شاه روباه ایرانی است که از لحاظ اندازه قامت، از روباه کمی کوچک تر است. این روباه در صورت خود، 2 نوار سیاه ومشخص دارد.

  • روباه ترکمنی | Corsac fox

روباه ترکمنی در ظاهر شبیه به روباه معمولی است اما از لحاظ بدنی کوچک تر است. این روباه دارای دمی کوتاه و رنگی متمایل به قهوه ای تیره است.

  • روباه شنی | Rüppells fox

روباه شنی نیز دارای اندازه ای کوچک است اما فرقش این است که گوش هایش بزرگ تر است. بدنش هم متمایل به نارنجی است. دست و پای این حیوان نیز کوتاه تر از روباه معمولی است.

  • شیر ایرانی | Asiatic lion

شیر ایرانی که به آن شیر اوراسیایی نیز می گویند، معمولا در منطقه گجرات هند است اما قبل ترها در ایران و آسیای میانه هم وجود داشته که متاسفانه منقرض شده است.

  • ببر مازندران | Caspian tiger

ببر مازندران را که به ببر کاسپین هم می شناسند، به عنوان ببر کاسپین و یا مازرون ببر هم می شناسند. این ببر نزدیک به 50 سال پیش در ایران منقرض شد. البته با این اوصاف، ببرهای مازندران در گلستان هم دیده می گردد.

ما به زمین و منابعش مدیون هستیم پس از هر کمکی که در پی اعتلا و حفظ آن باشد را نباید از آن دریق نماییم.

مجله عکس: مجله عکس: آشنایی با هنر عکاسی و تصویربرداری

آسمان تو: آسمان تو: با ما سفر را تجربه کنید

منبع: الی گشت
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 85255

به "همه چیز درباره روز جهانی حیات وحش و حیوانات در حال انقراض ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره روز جهانی حیات وحش و حیوانات در حال انقراض ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید