هواپیمای تاریخی هما در معرض دید عموم قرار می گیرد

به گزارش مجله سرگرمی، در حالی که مزایده هواپیمای پهن پیکر تاریخی هما موجب نگرانی دوستداران و فعالان هوانوردی شده بود، این شرکت در اطلاعیه ای اظهار داشت که هواپیمای B747SP از مزایده خارج می گردد و در معرض دید عموم قرار می گیرد. خبری که موجب خوشحالی علاقه مندان شد.

هواپیمای تاریخی هما در معرض دید عموم قرار می گیرد

در روزهای گذشته، هما (Iran Air) شماری از هواپیماهای بازنشسته و غیرعملیاتی ناوگان خود را با شماره 51472/پ رپ به مزایده عمومی گذاشت که شامل بعضی هواپیماهای ایرباس A300 و A310 و هواپیماهای بویینگ 727 و 747 می گردد.

شرکت های هوایی دنیا ناوگان قدیمی خود را برای مزایده عرضه می نمایند و این روزها ناوگان بویینگ 747 در دنیا بیشتر در راستا خاتمه فعالیت مسافربری گام بر می دارد. حتی بویینگ چندی پیش توقف فراوری این هواپیما را تأیید نموده بود.

مزایده ایران ایر با استقبال رسانه های خارجی هم همراه شد. از جمله SimpleFlying ضمن ابراز ناراحتی از خاتمه فعالیت این هواپیماهای پهن پیکر، در گزارشی نوشت که علی رغم شرایط سخت برای پرداخت با توجه به تحریم های اقتصادی، این هواپیماها می توانند گزینه جذابی برای خریداران باشند، حتی اگر بعضی از آن ها با توجه به قدمت، پیروز به دریافت تأییدیه برای پرواز مجدد نشوند.

اما چیزی که موجب نگرانی علاقه مندان هوانوردی شد، وجود یکی از هواپیماهای تاریخ ساز ایران در این میان بود.

به نوشته آئرواسپیس تاک، هواپیمای پهن پیکر بویینگ 747SP این شرکت یک نقطه عطف در تاریخ هوانوردی کشور محسوب می گردد. این هواپیما رکورددار طولانی ترین پرواز دنیا در زمان خود (دهه 50 خورشیدی) بوده و راستا تهران تا نیویورک را بدون توقف پرواز می نموده است.

هواپیمای بویینگ 747SP در سال 1350 خورشیدی معرفی گردید و پس از شرکت های آمریکایی، ایران ایر نخستین خط هوایی دنیا بود که آن را به خدمت گرفت. این هواپیما که 40 سال در ناوگان هوایی ایران خدمات دهی نموده است، با رجیستر EP-IAA یا بین علاقه مندان به اختصار با نام آلفا آلفا شناخته می گردد.

هرچند مزایده و اسکرپ کردن (جداسازی قطعات) هواپیماهای بازنشسته خطوط هوایی در دنیا امری عادی است، اما از سویی شرکت های قدیمی و عظیم، در جهت حفظ تاریخچه فعالیت خود، می کوشند پرنده های تاریخ ساز خود را حفظ نمایند و در معرض نمایش عمومی قرار دهند.

با توجه به نگرانی موجود، کارزاری اینترنتی از سوی آئرواسپیس تاک شکل گرفت تا کاربران درخواست حفظ هواپیمای آلفا آلفا را امضا نمایند.

در پی این اقدام، مسئولان ایران ایر هم خیلی زود به درخواست مردم روی خوش نشان دادند و هما در اطلاعیه ای اعلام نمود که با حفظ بویینگ 747SP تاریخی این شرکت موافقت شده است.

این شرکت در توییتی نوشت: در پی درخواست علاقه مندان صنعت هواپیمایی، با دستور کاپیتان برخور رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل هما، و با هدف حفظ و صیانت از تاریخ هوانوردی ایران، هواپیمای بویینگ B747SP با رجیستر EP-IAA به شرط جانمایی از سوی نمایشگاه هوایی، در اختیار این نمایشگاه قرار خواهد گرفت.

اقدامی که با واکنش مثبت از سوی دوستداران هوانوردی روبرو شد. هرچند بعضی هم نگرانی هایی را از شرایط فعلی نمایشگاه هوایی اعلام نمودند و نگهداری این پرنده تاریخی در چنین شرایطی را مناسب ندانستند. از جمله بعضی حفظ پرنده تاریخ ساز ایران ایر را، نقطه آغازی مناسب برای تأسیس یک موزه هوانوردی مطلوب عنوان کردند.

با این وجود چیزی که در حال حاضر برای دوستداران هوانوردی و فعالان این حوزه مهم بود حفظ این هواپیمای تاریخی از خطر آسیب دیدن و از بین رفتن بود که توسط مسئولان هما با واکنش مثبت روبرو شد. باید دید در ادامه شرایط برای نگهداری این هواپیمای تاریخی ایران چگونه رقم خواهد خورد.

عکس کاور: هواپیمای تاریخ ساز EP-IAA هما

Credit: Iran Air

مجله عکس: مجله عکس: آشنایی با هنر عکاسی و تصویربرداری

آسمان تو: آسمان تو: با ما سفر را تجربه کنید

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 109866

به "هواپیمای تاریخی هما در معرض دید عموم قرار می گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هواپیمای تاریخی هما در معرض دید عموم قرار می گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید