چه سفرهایی بیشتر متقاضی دارد؟

به گزارش مجله سرگرمی، شیوع ویروس کرونا سلیقه مردم را برای سفر تغییر داده است. پیش بینی ها بر این بود که گرایش مردم به سفرهای خانوادگی و انفرادی بیشتر خواهد شد.

چه سفرهایی بیشتر متقاضی دارد؟

ایسنا: رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر استان تهران با تایید این موضوع می گوید: با شیوع ویروس کرونا تقاضا برای سفرهای گروهی با تور بسیار ناچیز شده است.

افزایش آمار تردد برون شهری در هر نوبت تعطیلات در مقایسه با کاهش سفرهای ریلی و هوایی مؤید این است که سفرهای جاده ای بیشترین تقاضا را دارد. هرچند میل به سفر با اتومبیل شخصی در قالب گروه های کوچک خانوادگی و یا محبت آمیز پیش از شیوع ویروس کرونا در ایران، همچنان بالا بوده است. آخرین گزارش مرکز ملی آمار نشان می دهد در بهار سال 1397 مجموعا 987 هزار و 359 نفر با تور سفر کردند و 101 میلیون و 237 هزار و 925 نفر سفر بدون تور داشتند. این شرایط با شیوع ویروس کرونا و تغییر در شکل سفرها، تشدید شده است.

از طرفی مسدود شدن مرزها باعث شد بیشتر سفرها در داخل کشور صورت گیرد. آمار دقیقی از حجم سفرهای داخلی از ابتدای سال تا کنون وجود ندارد اما دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی گفته است: در ایام کرونا پروازهای خارجی 96 درصد کاهش داشته است. آخرین آماری هم که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از میزان سفرهای داخلی داده است به خردادماه 99 برمی گردد، زمانی که تردد بین استانی پس از یک دوره محدودیت، آزاد شد. طبق آن گزارش، تا خردادماه استان مازندران بالاترین میزان اقامت را به خود اختصاص داده بود.

امیر پویان رفیعی شاد ـ رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر استان تهران ـ در پاسخ به این سوال که در شرایط کنونی چه نوع سفرهایی بیشترین متقاضی را دارد گفت: بازار سفر در خاموشی کامل به سر می برد. البته روزنه و سوی چراغی هست اما تعداد متقاضی برای سفر با تور یا خرید از آژانس مسافرتی بسیار ناچیز است.

او ادامه داد: استقبال از سفرهای گروهی یا تور به دلیل شرایطی که ویروس کرونا پدید آورده خیلی کم شده است. تقاضای محدودی برای سفر داخلی به صورت Individual یا شخصی وجود دارد اما در حدی نیست که بازار سفر را تکان دهد و یا صنعت گردشگری را حمایت کند.

رفیعی شاد اضافه کرد: درخواست برای طبیعت گردی وجود دارد، هرچند بسیار محدود است. البته این نوع سفرها بیشتر به وسیله گروه های محبت آمیز و آزاد اجرا می گردد و میزان مراجعه به آژانس ها برای استفاده از تورهای طبیعت قابل توجه نیست. گروه های غیرمجاز هم بدون کنترل و نظارتی فعال هستند و اتفاقا بیشترین سفرهای گروهی به وسیله آن ها در حال اجرا است اما آژانس های مسافرتی متقاضی زیادی ندارند.

وزارت بهداشت سفر را یکی از عوامل همه گیری ویروس کرونا می داند. با این حال وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و فعالان گردشگری معتقدند آن چه باعث شیوع بیشتر ویروس کرونا می گردد سفرهای بدون برنامه و نامنظم است و نه سفرهای مسؤولانه. فعالان گردشگری بر این عقیده اند اگر سفر به دست آن ها سپرده و نظارت ها شدیدتر گردد، مهار ویروس راحت تر خواهد شد.

حرمت الله رفیعی ـ رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران ـ می گوید: اگر سفرها تحت کنترل و مدیریت باشد، با تور انجام گردد، اقامت در هتل مجوزدار باشد، آژانس ها هم ملزم به رعایت پروتکل های بهداشتی باشند، نظارت هم برقرار باشد، چرا سفر انجام نگردد؟ اتفاقا این مدل سفرها را راحت تر می توان کنترل کرد. قطعا با این روش آمار شیوع کرونا در کشور هم پایین تر می آمد، اما به جای این کار، سفرها و ترددهای بین شهری را آزاد گذاشتند و دستور تعطیلی هتل و تور را دادند. چرا سفرهای بدون برنامه و بدون تور را ممنوع نمی نمایند؟

گردشگری از جمله مشاغلی است که از شیوع ویروس کرونا متحمل بیشترین آسیب شده است. به طوری که سازمان ملل متحد در پیغام های مکرر از دولت ها خواسته است برای جلوگیری از بیکاری گسترده این صنعت و رکود بیشتر اقتصاد گردشگری چاره ای بیاندیشند و حمایت ها را گسترده تر نمایند.

مجله عکس: مجله عکس: آشنایی با هنر عکاسی و تصویربرداری

آسمان تو: آسمان تو: با ما سفر را تجربه کنید

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 116166

به "چه سفرهایی بیشتر متقاضی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه سفرهایی بیشتر متقاضی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید